3-2-اهداف تحقیق:
هدف از این تحقیق این است که در آیینه علم وتکنیک روز
ودر این بازارِ ارائه ی هنرهای بدلی، هنر قرآنی را به نمایش
بگذاریم وبه دنیا بفهمانیم که ای اهل دنیا دنبال سراب نروید که
سرچشمه آب زلال پیش ماست.
آن هنری که می تواند اساس فیلم ها وسریال های بلند
وحتی تاتر قرار گرفته ومایه ی تفاهم ودوستی وبرادری
وصفا برای همه ی انسان ها شود نزد ماست .
بنابراین باید راهی پیدا کرد تا ملّتها در کویرِ با فته های
خیالی وشیطانی غرب نخشکند واز آب حیات سبزینه ی
وحی سیراب شوند .واین جز باعمل به قرآن وبویژه پرداختن
به هنر قرآنی میسر نمی باشد.
گر چه کار حقیر به قطره ی آب منقارآن مرغک می ماند
که بر آتش نمرود برای نجات حضرت ابراهیم (ع)چکاند !
4 -پیشینه ی تحقیق:
در خصوص موضوع ابعاد هنری قصّه های قرآن فقط دونفر
را دیدم که تحقیق نسبتاً خوبی انجام داده اند.یکی آقای سیّد فطب
درکتاب التصویر الفنی فی القرآن ،که آقایان سیّد علی خامنه ای
ومحمد علی عابدی ومحمد مهدی فولادوند هر یک بطور جداگانه
آنرا ترجمه کرده اند.
ودیگری آقای سیّد ابوالقاسم حسینی در کتاب مبانی هنری قصّه های
قرآن که بررسی جامعی بر روی نظریات گوناگون ومتفاوت در
این رابطه انجام داده است.
(البته نباید از دقت وعمق نظر علامه طباطبایی دربیان
داستان های قرآن در تفسیر گرانمایه شان ودیگر تفاسیر غافل بود.)
امّا بعضی ها فقط به نقل قصّه های قرآن با کمی توضیع پرداخته اند.
برای آشنایی بیشتر در این رابطه ، بخش تاریخچه ی موضوع را
در همین نوشته مطالعه فرمایید.
ادامه دارد...
3 -1-ضرورت وماهیّت تحقیق:
با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن پروژکتورهای نمایش فیلم ، اسلاید ، امکانات سینمائی ،
تلویزیون و انفجار اطلاعات و تولیدات هنری خصوصاً در جهان غرب، بطوری که اخیراً
در ظرف مدت سه سال تعداد 1313 فیلم فقط در امریکا ساخته شده است .
این در حالی است که این گونه فیلمها به هنری می پردازند که تماماً در خدمت سیاست های
لیبرالیستی آنها ست.آنهم با سرپوش شعار ، هنر برای هنر !
وما می دانیم که دقیقاًوتحقیقاً ،مسلمانان ومردم مشرق زمین مورد هدف
برنامه های استحاله گرانه وتحریف گرانه ی آنها هستند .با وجود اینکه دین ما
سیاست را عین دیا نت می داند .وقرآن ما بهترین و بالاترین ابعاد هنری را در
زمینه ی داستان وقصه دارا می با شد،
آیا ضرورت ندارد که ما کاری قوی وگسترده با امکانات عالی در مورد عرضه ی
محصولات فرهنگی و هنریِ الهام گرفته از این منبع فیاضِ الهی (قرآن)انجام دهیم؟
وراهی نورانی جلو پای بشر گذاشته و او رااز تخیلات سحر گونة سامری غرب نجات
دهیم وبکوشیم تا مشام انسان امروزی رابه عطر وبوی هنر متکی به وحی بیالائیم.
تا به قول جانبازروشندل و استادمان :
«تا کارمان به آنجا نکشد که چیزی را که می شود با یک اعتراض شکست با شکافتن
فرق امام علی (ع)هم شکسته نشده وبه قربانگاه کربلا برسد.»[1]