-
معلم رابع
دوشنبه 30 تیر 1399 18:56
اگر تعریف جناب سید ابوالحسن قزوینی وجناب سید محمد عصار را در مورد معلم بپذیریم که فرموده اند: معلم تعیین حدود علوم و روش های مختلف کسب علم وقرار دهنده ی آنها در سلسله مراتبی است که وحدت وپیوستگی دانش وشعب آن را حفظ کند. وبر این اساس معلم اول را ارسطو ومعلم ثانی را فارابی معلم ثالث را میر محمد باقر داماد بدانیم دقیقا و...
-
کلید فهم قرآن
سهشنبه 24 تیر 1399 05:47
تنها وتنها راه درک آیات الهی طاهر شدن از پلیدی های ظاهر و باطن است .
-
[ بدون عنوان ]
پنجشنبه 10 آبان 1397 07:08
فخری به داریوش و به اسفندیار نیست مرده است دور رستم و سیروس و کیقباد ما را به جاهلیت آن دوره کار نیست در سایه محمد و آل محمدیم برتر از این برای بشر افتخار نیست ابنای دین و سوره توحید و کوثریم بر دل ز کفر و شرک و شرارت غبار نیست اسلام، اعتقاد و نظام و هویت است هر کس نداشت در دو جهان رستگار نیست اندر دژ ولایت و حصن...
-
تسبیح حق
یکشنبه 20 اسفند 1396 05:53
در نظام تکوین، هر معلولی بنده علت خود بوده، در حدوث و بقا آنرا پیروی میکند و در ذات و صفت و فعل فرمان آن را میبرد؛ هیچ گونه گسستگی در رشته علیت راه ندارد، نه علت از اشراف و افاضه بازمیماند و نه معلول از انقیاد و خضوع سربازمیزند. بینیازی معلول که صرف نیاز به علّت است از علت خود که لازمه ضروری وی عین افاضه بر...
-
نشان یار
جمعه 4 اسفند 1396 07:15
حضرت آیت الله احدی(حفظه الله) : روزی به همراه حضرت آیت الله العظمی بهجت(رحمت الله علیه) و چند تن از بزرگان در مسجد نشسته بودیم. آیت الله العظمی سید علی قاضی(رحمت الله علیه)به همراه شخص دیگری آمدند و جلوی ما نشستند و به گفت و گو با ما مشغول شدند.بعد از مدتی آن شخص بلند شد و مسجد را ترک کرد. سید علی قاضی(ره)به ما...
-
حمد خدای متعال
جمعه 22 آبان 1394 07:16
سلام دوستان الحمد لله موفق شدم با امکانات بلاگ اسکای ابعاد هنری داستان های قرآن را در 53 قسمت منتشر کنم امیدوارم برادران بزرگوارم در بلاگ اسکای این مجموعه را برای اهل هنر حفظ کنند چون اینجانب پول چاپ این مجموعه را ندارم .با تشکر از همه کسانی که در این راه یاور هستند .والسلام
-
هنر -داستان-قرآن(53)
جمعه 22 آبان 1394 07:09
5-3-4-موضوع وطرح داستان: داستان مهمترین موضوعات را دربرگرفته است،موضوعاتی چون خانواده حکومت عدالت ومسائل اخلاقی چون عفو ، حسادت ، عفت ، هوس واقتصاد ومدیریت و... که به تمام این موضوعات از نزدیکترین راه وبا کمترین هزینه وبه نحو احسن رسیده است! واز نظر طرح،داستان با طرحی نو ودست اول وبی سابقه به میدان آمده است . داستان...
-
هنر -داستان-قرآن(52)
جمعه 22 آبان 1394 07:03
5-1-نظر صاحب نظران: الف:قرآن کریم: « ( نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلینَ)3 /یوسف « ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحی کردیم، بر تو حکایت مىکنیم، و تو قطعاً پیش از آن از بىخبران بود ى. » (لَقَدْ کانَ...
-
هنر -داستان -قرآن(51)
جمعه 22 آبان 1394 06:57
4-1-آغاز داستان وخواب های یوسف : کتاب مقدس با بحث پیدایش وپس از نوشتن مطالب عجیب وغریبی که با شأن پیامبران خدا سازگاری ندارد ، شروع می شود بعنوان مثال : « خداونـد (به یعقوب در خواب) گفت ؛ من خداوند ، خدای ابراهیم وخدای پدرت اسحاق هستم زمینی که روی آن خوابیـده ای از آن تـوست من آنرا به تو ونسل تو می بخشم. فرزندان تو...
-
هنر-داستان-قرآن(50)
سهشنبه 19 آبان 1394 21:14
-7-7-بت جدید وامیدها: در پایان این بحث هنری وزیبا باید به طرفندی اشاره کرد که دنیای کفر ونفاق در برابر این زیبایی برای حفظ هوادارانش انجام داده است غـربی هـا بت جدیدی را تراشیدید ،بنام سکس، یعنی همان اطوار نمایش زن برهنه در هر حالتی وتمام فیلم وعکس وسی دی وویدئو وتلویزیون ومجلات ورادیو وساز وآواز واینترنت خود را فقط...
-
هنر-داستان-قرآن(49)
سهشنبه 19 آبان 1394 21:08
3-7-5-فاروق میان کلام خدا وبشر! داستان های قرآن مثل ادبیات عربی یا کلاً ادبیات ازحیات وزندگی حکایت نمی کند، بلکه واقعاً داستان های قرآن خود حیات وزندگی هستند. بعنوان مثال، توجه کنید به این آیه که شاهد مثال سیّد قطب وبحث های شیرین اوست: «(وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا...
-
هنر-داستان-قرآن(48)
سهشنبه 19 آبان 1394 21:03
3-7-4-نمایش: سیّد قطب در باره نمایش های زیبای قرآنی می فرماید: « قرآن چشم اندازهایی را نمایش می دهد که شناخته شده هستند.وهمه جا وهمه وقت برای همه محسوس می باشند. که پیوسته حواس انسان ها برای تماشای آنها سرمی کشد. اما هنر قرآن این است که به گونه ای آنها را نمایش می دهد،که گویا نمایشگاه جدیدی است مثل: (أَ فَلا...
-
هنر -داستان-قرآن(47)
یکشنبه 17 آبان 1394 15:36
! 3-6-2-هنر تلخیص درداستانهای قرآنی: داستانهای قرآن بهترین نمونه ی هنر تلخیص هستند،از جهت گزینش صحنه های مؤثر وحذف بخش های زائد ،. ونمونه ی زیبای هنر تلخیص را درداستان حضرت یوسف (ع) می بینیم که شرح آن خواهد آمد. آقای حسینی درمورد بلاغت وتلخیص درکتابش آورده است: «بلاغت قرآن درهمه اجزای آن،از جمله قصه هایش،جریان...
-
هنر -داستان -قرآن(46)
جمعه 15 آبان 1394 05:47
3 -6-فن روایت : 3-6-1-نحوه ی روایت: این بحث مربوط می شود به بحث فصاحت وبلاغت آیات قرآنی که باید به کتاب های فنی که در این مورد زیاد هم هست مراجعه کرد امّا ما چند نظر را در رابطه با این بحث و رابطه اش با داستان نویسی می آوریم . آقای حسینی در این مورد بیان د اشته است که: « نظم درقصه های قرآن یک معجزه الهی ودارای نیروی...
-
هنر-داستان-قرآن(45)
دوشنبه 11 آبان 1394 06:15
3-5-شخصّیت و ماجرا در داستان های قرآنی: شخصیّت داستان های قرآن چگونه باید باشد؟ یا به عبارت دیگر،خدا چگونه شخصیّتی را به بشریّت معرفی می کند وچه کسی را الگوی جامعه قرار می دهد؟وچگونه آن الگو رادر داستان آورده و به کمال می رساند ؟ ! یا این که نه؛ بایددیدخدا چگونه از شخصّیت هائی که در دل طبیعت و واقعیّت ساخته وپرداخته...
-
هنر -داستان -قرآن(44)
پنجشنبه 7 آبان 1394 07:48
3-4-ارکان داستان های قرآن : همانطور که شرح داده شد هر داستان سه رکن دارد ، مقدمه ، تنه و نتیجه ، این سه رکن هم در داستان های قرآن به نحو اعجاز گونه ای وجود دارند .که ما بترتیب آنها را بیان خواهیم کرد. 3-4-1-مقدمه در داستان های قرآن : هنرمندانه بودن مقدمه های داستان های قرآن و چگونگی آغازیک قصّه در قرآن،در سوره های...
-
هنر -داستان -قرآن (43)
سهشنبه 5 آبان 1394 07:59
3-3- نوع داستان های قرآن: داستان ها را بعضی سه نوع(داستان کوتاه و داستان بلند ورمان)می دانند وبعضی آن را دو نوع(داستان کوتاه ورمان). به هر صورت ما در قرآن هم داستان کوتاه داریم وهم داستان بلند(رمان). داستان های کوتاه قرآن بهترین نمونه هستند از تلخیص وایجاز وبیان کنائی ،که با یک بیان یک جمله ،ده ها جمله وبیشتر را می...
-
هنر -داستان -قرآن (42)
دوشنبه 4 آبان 1394 21:39
3-2-زاویه دید داستان های قرآن : قبلاً با زاویه دید و انواع آن آشناشدید در اینجا نظری می افکنیم به جایگاه این بحث در داستانهای قرآن، ابتدا چند نمونه از نحوه ی روایت داستانهای قرآنی را می آوریم : نمونه ی اوّل :داستان اصحاب فیل : « بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ...
-
هنر -داستان- قرآن(41)
یکشنبه 3 آبان 1394 18:33
3-1-3- نمونه ی موضوع: دراینجا نگاهی می افکنیم به موضوع قصّه های قرآنی درمورد سرنوشت : موضع قصه های قرآنی در مورد سرنوشت مو ضعی منطقی وعقلانی است.عقیده به سرنوشت به معنای قرآنی مؤمن را ازمسؤ لیت هایش غافل نمی سازد . و کلاً پیام قصه های قرآن رفتن وجوشیدن وکوشیدن است ،( بر مدار طبیعت و تکالیف طبیعی) ، و رسیدن یا نرسیدن...
-
هنر -داستان-قرآن(40)
شنبه 18 مهر 1394 06:42
3 -1-طرح ،موضوع و مایة داستان های قرآنی 3-1-1- طرح: قبلاًباید این نکته را یاد آوری کنم که،داستان های قران را باید از خود قرآن و منابع موثق و روایات مورد تأیید اخذ کرد . نه از روایت های مجهول الهویه و یا بافته های تورات تحریف شده و یا داستان های هندی ویا از نظرات خاور شناسان و مستشرقین مغرض ! تا حقیقتِ کار دست آید و...
-
داستان-هنر-قرآن(39)
چهارشنبه 21 مرداد 1394 11:17
2-4- منبع اخذ داستان های قرآن: ببینیم ریشه این تهمت که می گویند : قصّه های قرآن از منبع خارجی ویا مثلاً از تورات وانجیل اخذ شده اند ،چیست ؟ ما ابتدانظر کار شناسانه ی آقای حسینی را سپس نظر دکتر خلف الله و آنگاه نظر گلدزیهر(آن خاور شناس مغرض) را ،وبعد از آن سخن آقای مصطفی زمانی را می آوریم ، ودر پایان هم یک جمع بندی...
-
داستان-هنر-قرآن (38)
پنجشنبه 18 تیر 1394 23:08
2 -3-اهداف داستان های قرآنی: همانطور که می دانید ارزش هر کاری به هدف و نتیجه ی آن بستگی دارد ،از آنجا که داستان های قرآنی بهترین داستان ها هستند،هدف آنها نیز باید بهترین اهداف باشد. به نظر من اهداف داستان های قرآن جدای از هدف کلی قرآن نیست یعنی همانطور که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره): «قرآن مائده وسفره ی گسترده ی...
-
داستان- هنر -قرآن (37)
دوشنبه 25 خرداد 1394 05:51
2-2- نظریه ی تمثیل یا اسطوره ای بودن داستانهای قرآنی! آقای حسینی از قول دکتر خلف الله چنین می آورد : «به اعتراف مفسران بزرگ پیشین ومعاصر ،قصه ی تمثیلی وخیالی درقرآن یافت می شود ! قصه تمثیلی قصه ای است ادبی که ضمن یکی از تعاریف رایج جای می گیرد. یعنی اثری ادبی که نتیجه تخیل قصه گو درباب حوادثی است که قهرمانی دارند ولی...
-
هنر -داستان- قرآن (36)
شنبه 9 خرداد 1394 06:09
2-1 واقعی بودن داستان های قرآنی بحث دیدگاه نورانی وجوانب آن درفصل یک به نحوه مفصل مطرح شد.در اینجا می پردازیم به بحث مهم دیگری که از اصول بنیادین داستانهای قرآنی می باشد.وآن بحث واقعی بودن داستانهای قرآنی است. تفسیر نمونه دراین مورد می نویسد: « داستانهای ساختگی زیبا ودل انگیز بسیار است وهمیشه درمیان مردم افسانه های...
-
هنر -داستان قرآن(35)
پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 06:03
3-2-محتوی واهداف داستان های بشری: گر چه هنر مندان و دانشمندان در هنر داستان نویسی زحمات زیادی را متحمل شده اند تا بتوانند حاصل تجربیات و علوم خود را از راه داستان در اختیار بشریت قرار دهند . و انصا فاًهم خدمات قابل توجهی در تربیت نفوس و نظم اجتماعی و حرکات انقلابی ملت ها انجام داده اند. اما به طور کلی باید دربحث...
-
هنر - داستان- قرآن (34)
جمعه 18 اردیبهشت 1394 08:32
3 - محتوای داستان های بشری 3-1- خیال یا واقعیّت: اگر گفته شود که رکن اصلی محتوای داستانهای بشری را خیال تشکیل می دهد سخنی به گزاف نیست . ما برای مشخص شدن جایگاه خیال در داستانهای بشری نظریات گوناگونِ فنی و علمی را از اهل فن و هنر می آوریم باشد که بیشتر بیندیشیم و به آثار خاص خیال در داستان های بشری پی ببریم ، خصوصاً...
-
هنر -داستان - قرآن (33)
یکشنبه 30 فروردین 1394 13:58
نمونة سوّم،دیدگاه دانشمندان : در ادامه برای آشنایی بیشتر با این دیدگاه نورانی نظریات استاد محمد تقی جعفری را (به عنوان نمونه ای از دانشمندان اسلامی ) از کتابش می آوریم، ایشان در مورد بینش مذهبی می نویسد: «بینش مذهبی عبارت است از :شناخت وپذیرش واقعیات وعمل مطابق ِآن شناخت وپذیرش،با در نظر داشتن اینکه آن شناخت وپذیرش و...
-
هنر -داستان - قرآن (32)
شنبه 29 فروردین 1394 06:40
نمونة دوّم دیدگاه نورانی علی ( ع ) : بعد از مرور بر آیات الهی ، سخن قرآن ناطق و روح قرآن را از نهج البلاغه می آوریم : «شما را از دنیا پرستی می ترسانم زیرا منزلگاهی است ، برای کوچ کردن ، نه منزلی برای همیشه ماندن ، دنیا خود را با غرور زینت داده و با زینت و زیبائی می فر یب د . دنیا خانه ای است که نزد خداوند بی مقدار است...
-
هنر- داستان- قرآن (31)
پنجشنبه 20 فروردین 1394 06:33
2-2-3 – دیدگاه نورانی : ما برای شرح این دیدگاه سه نمونه را ارائه می دهیم،تا توجه شود که ، در این دیدگاه نویسنده ازیک زاویة دید نورانی و هدف دار و زیبائی به هستی می نگرد . وهمچنین این دیدگاه، روح داستان را سرشار از امید و محبت و شوق می گرداند . نمونة اول دیدگاه نورانی قرآنی: از آنجا که در راس این بینش، قصه گوی مطلق...
-
هنر -داستان -قرآن (30)
جمعه 14 فروردین 1394 23:27
-2-2- دیدگاه غربزدگان: قرآن علت انحراف از حق را چنین بیان کرده است: « (ثمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ)10/روم :آنگاه فرجام وعقبت کارکسانى که بدى کردند [بسى] بدتر بود، [چرا]که آیات خدا را تکذیب کرده و آنها را به ریشخند مىگرفتند. » به همین جهت،...