روشنایی(ابعاد هنری داستان های قرآن)

سقایی است با جامی از آب حکمت برای آشنایی شاید ...

روشنایی(ابعاد هنری داستان های قرآن)

سقایی است با جامی از آب حکمت برای آشنایی شاید ...

داستان-هنر-قرآن(14)

5-3-در میان مسلمین

هر چه قرون هجری قدم به جلو می گذارند هم در ادبیات عرب و هم در ادبیات ایران شاهد شکوفایی ادبیات داستانی در قالب شعر و نثر هستیم که در آن داستان های قرآنی و عرفانی و حتی یونانی و داستان های کهن که بعضاً با دخالت داستان های تورات و انجیل بوجود می آیند .که هم به صورت خالص و هم ناخالص می باشند .

 خصوصاً در قرن هفتم که ما سرآمد داستان های عرفانی را از زبان سنائی و عطار و مولویی و حتی سعدی مشاهده می کنیم که برداشته های آنها از قرآن و داستانهای قرآنی را به زیبایی نشان می دهد .

امّا بحث مهم این است که چرا تا این اواخر کتابی که بطور مستقل و بنیادین و کالبد شناسی و طرح قصّه های قرآن بپردازد نوشته نشده است ؟

 و چرا فرصت دادیم تا نا آگاهانِ خودی و آگاهان غیر خودی آنچنان ادبیات ما را ژولیده کنند که حق از باطل و سره از ناسره مشخص نشود.

چرا از فنون قصّه های قرآن بهره نبرد یم و رفتیم سراغ غربی ها تا هم ماده و هم اسلوب فنی داستان را از آنها بگیریم . البته منظورم این نیست که در این زمینه کاری انجام نشده بلکه منظور این است که کار شایسته و بایسته ای که در شأ ن هنر قرآنی باشد انجام نشده است .

والبته باید قدر دانست و دست مریزاد گفت به دانشمندانی چون عبدالوهاب نجار در قصص الانبیا ء و شیخ محمد عدوی در دعوة الرسل و مصطفی صادق رافعی و جادالمولی و بیجاوی و طنطاوی  در قصص القرآن و دکتر خلف الله از شاگردان امین خولی که الفن القصص فی القرآن کریم را به رشته تحریر درآورد .)[1]     

و همچنین سید ابوالقاسم حسینی  مبانی هنری قصّه های قرآن را نوشته ، که در آن هم کتاب خطیب و هم کتاب خلف الله را به نقد کشیده است .  و کار ارزشمند سید قطب در کتاب التصویر الفنی فی القرآن. و اضافه بر این بحث های مناسب آقای حسینی فعال عراقی در مقدمه کتاب دو جلدی قصّه های قرآن در المیزان ،و متن خود کتاب که بازگو کننده نظرات و تشخیص عالمانه علامه طباطبائی در مورد داستانهای قرآنی می باشد .


[1] . گر چه کتاب دکتر خلف الله خطا دارد که جناب عبدالکریم خطیب آن را نقد کرده است ( البته با غبار تعصب )

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.