-
هنر-داستان-قرآن(29)
سهشنبه 26 اسفند 1393 22:41
دیدگاه های تاریک مادی ها در داستان نویسی 2-2-1-دیدگاه تاریک: این دیدگاه کسانی است که متأسفانه از نور حقیقی وجود واز پرتو خورشید عالم تابِ معنی در دشت های بی کرانه ی سبز روح واز وزش نسیم فیض الهی بی بهره هستند. وباران رحمت الهی از چتر،کبر وحسادت وحرص وشهوات ِ آنها عبور نکرده در ظلمت وتاریکی به زندگی سراپا غافلانه ی...
-
هنر - داستان -قرآن (28)
سهشنبه 26 اسفند 1393 22:12
2-2-دیدگاه معرفتی مقدمه : حقیقت وجودی وفکری وبرداشت نویسنده از زندگی وفلسفه ی آن را دیدگاه معرفتی نویسنده گویند.دراینصورت باید کلیّه فنون داستان نویسی را جسم داستان ولی دیدگاه معرفتی را روح داستان دانست. و این روح داستان است که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به خواننده منتقل می شود،ودر حقیقت یک نوع هم کیش پروری شکل می...
-
هنر - داستان- قرآن (27)
شنبه 16 اسفند 1393 19:51
2-1-2- دیدگاه من ِ راوی این دیدگاه به طریق اوّل شخص رفتم ، گفتم ، دیدم ، … روایت می شود و حالات درونی راوی نمایش داده می شود و امکان مخفی ساختن اطلاعات و بی طرف بودن هم فراهم است، ضمناً یک صمیمیتی در لحن راوی بوجود می آید که مثلاً ما رفتیم و جایتان خالی و... ! 2-1-3 - دیدگاه به شکل نمایشی که در این دیدگاه راوی به کلی...
-
مذهب کورش چه بوده است
سهشنبه 12 اسفند 1393 06:35
16 آذر؛ روزی که کورش بزرگ سفارش کرد او را در پاسارگاد به خاک بسپارند. «کورش بزرگ، بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی، 7 دسامبر سال 539 پیش از میلاد (16 آذر) با دیدار از نیایشگاه شهر بابل، از همراهانش خواست که در هرجای جهان که بمیرد، باید کالبد او را به پاسارگاد ببرند و در آن جا به خاک بسپارند. این گفتهی کورش در تاریخ به نام...
-
هنر - داستان- قرآن (26)
سهشنبه 5 اسفند 1393 21:57
2-1-1- دیدگاه دانای کل به قول استاد حجوانی: «در دیدگاه دانای کل همان کس که خالق داستان و شخصیت های داستان است ، به روایت داستان می پردازد . لذا هم از درون انسان ها و هم از بیرون آنها اطلا عات کافی دارد .« [1] و به قول ناصر ایرانی: « دانای کل از همه ی گوشه های داستان و زندگی درونی و بیرونی ، در حال و قال ، و در گذشته و...
-
داستان- هنر -قرآن (25)
پنجشنبه 16 بهمن 1393 08:05
2-نحوه ی روایت داستان ۱-۲- از دیدگاه فنی مقدمه : در مورد دیدگاه فنّی دو نوع بحث مطرح است، الف: زاویه ی دید نویسنده در داستان ،دیدگاه چه کسی را بیان می کند؟ یعنی روای داستان را از دیدگاه اوّل شخص بیان می کند مثل : رفتم ، گفتم ، و یا این که از دیدگاه مثلاً سوم شخص مثل : رفت ، گفت . ب: نویسنده از کدام موضع مکانی یا زمانی...
-
داستان- هنر -قرآن (24)
چهارشنبه 8 بهمن 1393 06:04
1-3-6- لحن : یک جمله را می شود با لحن های مختلف بیان کرد و نتایج مختلف هم گرفت . مثلاً جمله ی خبری : تو یک مردی . با جمله ی تعجبی : تو یک مردی ! خیلی تفاوت معنائی دارد . در حالی که کلمات این دو جمله عین هم هستند ، فقط لحن آنها تفاوت دارد . لحن : یعنی شیوه ی بیان یک جمله یا حرف .لحن انواع مختلفی دارد ،مثلا ": لحن...
-
داستان -هنر - قرآن (23)
سهشنبه 16 دی 1393 06:24
1-3-5- شخصیت: فرآیند خلق یک شخصیت داستانی دو مرحله دارد . 1 – مشاهده یک شخصیت حقیقی و طراحی آزاد از سیمای ظاهری و باطنی او . 2 – حذف اضافه ی ویژگیهای جسمی و روحی شخص حقیقی و انطباق آن با شخص مورد نیاز ِداستان و پیوند آن با اشخاص دیگر داستان . لذا در رُمان می شود به درون شخصیت ها نظر انداخت و زمزمه های درونی و شادی ها...
-
داستان-هنر-قرآن(22)
شنبه 6 دی 1393 06:32
1-3-4- طرح داستان: آرایشی که نویسنده به رویدادهای داستان می دهد تا به شکل زنجیره ای از رویدادهای به هم پیوسته در کشاکش نیروهای مخالف و متعارض به اوج وسپس به نتیجه برسد.طرح گویند. در طرح باید روابط علّی ومعلولی رویدادها ، یعنی هر جزءِ داستان معلول جزءِ قبل از خود بوده ودخیل در جزءِ بعد از خود باشد،بطوری که این روابط...
-
داستان -هنر -قرآن(21)
شنبه 15 آذر 1393 07:28
-3-3- تلخیص ، توصیف ، صحنه : تلخیص: از آن جا که نویسنده نمی تواند تمام اجزای رویدادهای داستان را روایت کند ، لذا به انتخاب بعضی از اجزا و حذف بعضی از اجزاء می پردازد و این همان تلخیص است . اثر تلخیص این است که هر هنرمندی تلاش می کند تا بتواند با آوردن یک یا دوجزء مختصر از یک رویداد ، کل ِآن رویداد را القاء کند. صحنه...
-
داستان -هنر -قرآن(20)
پنجشنبه 6 آذر 1393 06:50
1-3-2- فن روایت: روایت داستان تا چه اندازه متکی به گفتن است و تا چه حد متکی بر نشان دادن ، چه موقع شخصیت های داستان را وارد می کنیم ، گذشت زمان را چگونه نشان می دهیم ، محیط زیست را چگونه و تا چه حد نشان می دهیم، روایت کردن داستان را بر عهده چه کسی می گذاریم ، بر عهده خود ما ، دیگران ، یا ظاهراً هیچ کس؟ پاسخ این سؤالات...
-
داستان -هنر -قرآن(19)
شنبه 24 آبان 1393 05:46
1 -3-قالب و اجزای فنّی داستان 1-3-1- مو ضوع: موضوع ، با تابیدن یک اندیشه (همان اندیشه مرکزی که به آن مضمون گفته می شود) به ذهن نویسنده، ابتداً موضوع شکل می گیرد . این اندیشه ممکن است، از دیدن کودکی رها شده در کوچه،و یا … بوجود آید. که باید روی کاغذ آورده شود و با چیدن تکه های تجربیات زندگی خود و دیگران در کنار هم...
-
داستان-هنر-قرآن(18)
پنجشنبه 8 آبان 1393 05:47
1- شیوه و قالب بیان داستان 1-1-انواع داستان 1-1-1-:داستان کوتاه : داستان کوتاه آن است که به صورت فشرده و ایجاز و با استفاده از بیان کنائی و القائی ارائه می شود تا نویسنده بتواند با گفتن یک جمله ، ده ها جمله را برساند . 1 -1-2-: داستان بلند ( رُمان ) : که طول آن نباید از پنچاه هزار کلمه کمتر باشد . در رُمان از زبان عام...
-
داستان -هنر -قرآن(17)
چهارشنبه 30 مهر 1393 06:07
6 -روش تحقیق 6-۱-روش گردآوری اطلاعات: روش تحقیق اینجانب بر اساس جمع آوری اطلاعات از طریق ،کتب ، مجلات ، نوار کاست ، نوار سی دی ، اینترنت ، وپیامد های تدریس در سالهای متمادی همراه با تجربیات شخصی خودم در کارمطالعه وبررسی داستان ها و دوره های داستان نویسی در تهران ، به همراه مقایسه و بررسی ونتیجه گیری از آن مباحث می...
-
داستان-هنر-قرآن(16)
سهشنبه 15 مهر 1393 05:49
5-5 - جلو ه های اثر هنر قرآنی بر ادبیات ما ادبیات ما پر است از آثار ادبیات و هنر قرآنی و روائی ،کافی است شما نظری بیا فکنید بر کتاب های داستانی گذشته ی دور تا هم اکنون ، تا به وسعت تأ ثیر و ارشاد و حتی اثر غیر مستقیم ادبیات قرآنی در قلم و هنر نویسندگان ما پی ببرید ، مثلاً داستان خسرو و شیرین آقای نظامی را نگاه کنید...
-
داستان-هنر- قرآن(15)
سهشنبه 8 مهر 1393 06:12
5-4- در میان مفسّرین آقای خرمشاهی در مورد تاریخچه قصص قرآنی در آثار مفسرین چنین آورده است : « کهن ترین منابع، کتاب قصص الا نبیاءاثر ابو اسحاق احمد ثعالبی ( م : 427 ق ) به نام عرائس المجالس فی قصص الا نبیاء است ، و بعد کتاب قصص الا نبیاء کسائی و کتاب قصص الا نبیاءنیشابوری ( به فارسی ) . و همچنین قصص مندرج در دل تفاسیر...
-
داستان-هنر-قرآن(14)
سهشنبه 1 مهر 1393 06:29
5-3 -در میان مسلمین هر چه قرون هجری قدم به جلو می گذارند هم در ادبیات عرب و هم در ادبیات ایران شاهد شکوفایی ادبیات داستانی در قالب شعر و نثر هستیم که در آن داستان های قرآنی و عرفانی و حتی یونانی و داستان های کهن که بعضاً با دخالت داستان های تورات و انجیل بوجود می آیند .که هم به صورت خالص و هم ناخالص می باشند . خصوصاً...
-
داستان-هنر -قرآن(13)
سهشنبه 25 شهریور 1393 08:39
5-2-در شرق سیر ادبیات در شرق هم بحث بسیار شگرف و عظیمی دارد که ما تنها حاشیه ای بر آن می زنیم. سایت اینتر نتی در موردفرهنگ در ایران باستان چنین نوشته است: «از زمان مادها،که بر جسته ترین پادشاهی در آسیا بودند و ساختمانهای با شکوه همدان ،تا غارت طلا و نقره های ایران تو سط سپاه اسکندر مقدونی وهمچنین حاکمیت ملوک ساسانی...
-
داستان- هنر -قرآن (12)
سهشنبه 18 شهریور 1393 06:19
(ادبیات کلاسیک ) امّاادبیات به صورت کلاسیک از چه زمان شروع شده است؟ ما در این زمینه نظریة پیرامه توشار را به طور مفصل می آوریم، ایشان در این ضمینه نوشته اند که: «در اشعاری که از مصر در قرن 12تا25 پیش از میلاد به جای مانده است بحث پیکار انسان و رهایی او از آلو دگی مطرح است و این دقیقاَ هنری است که تئاتر بر اساس آن بنا...
-
داستان-هنر-قرآن(11)
سهشنبه 11 شهریور 1393 06:09
5 - تاریخچه ی تحقیق 5-1-در جهان : داستان پیدایش انسان اولیّه از یک میلیون تا پانصد هزار سال پیش یعنی عصر یخبندان، تخمین زده اند.دورة تاریخی انسان از سه هزار سال قبل از میلاد آغاز می شود. گذاشتن اشیاء مورد لزوم در قبر اموات انسان های اولیّه مثل نئاندرتال وکرومانیون وکشیدن هیاکل زشت وخیالی بر دیواره های غار ها، 1 همگی...
-
داستان-هنر-قرآن(10)
سهشنبه 28 مرداد 1393 06:03
3-2 -اهداف تحقیق: هدف از این تحقیق این است که در آیینه علم وتکنیک روز ودر این بازارِ ارائه ی هنرهای بدلی، هنر قرآنی را به نمایش بگذاریم وبه دنیا بفهمانیم که ای اهل دنیا دنبال سراب نروید که سرچشمه آب زلال پیش ماست. آن هنری که می تواند اساس فیلم ها وسریال های بلند وحتی تاتر قرار گرفته ومایه ی تفاهم ودوستی وبرادری وصفا...
-
داستان-هنر-قرآن(9)
چهارشنبه 22 مرداد 1393 06:07
3 -1-ضرورت وماهیّت تحقیق: با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن پروژکتورهای نمایش فیلم ، اسلاید ، امکانات سینمائی ، تلویزیون و انفجار اطلاعات و تولیدات هنری خصوصاً در جهان غرب، بطوری که اخیراً در ظرف مدت سه سال تعداد 1313 فیلم فقط در امریکا ساخته شده است . این در حالی است که این گونه فیلمها به هنری می پردازند که تماماً در...
-
هنر-داستان-قرآن8
سهشنبه 17 تیر 1393 06:23
-کلید واژه ها 2-1-ابعاد: قصّه های قرآن از چندین بُعدونظر قابل بررسی هستند ازنظرِ،فرهنگی، سیاسی،اقتصادی، وحتی جهاد ی یعنی مبارزه با جهات مختلف ،نظیر مبارزه با خرافات،شرک،ذلّت و … . لذا اینکه می گوییم ابعاد هنری قصّه های قرآن منظور این است که قصّه های قرآن جامع الاطراف هستند. وابعاد هنری زیادی دارند. 2-2-هنری: دیدن بهتر...
-
هنر -داستان- قرآن 7
سهشنبه 10 تیر 1393 05:53
1 -6- تفاوت داستان با قصه : از دقت در تعریف قصّه وداستان تفاوت آنها نیز بدست می آید ، امّا جهت درک بهتر این تفاوت نظرات اهل فن را هم می آوریم. «اگر کسی داستانی راخوانده باشد.وما به او بگوییم چکیدة داستانت را بطور خلاصه بگو،آن چیزی را که او تعریف می کند،همان قصة داستان است،و به آن گفته می شود قصة داستان(که در چند خط...
-
هنر - داستان - قرآن (6)
سهشنبه 3 تیر 1393 08:59
1 -5 - اسطوره: « اساطیر بر وزن افاعیل و مشتق از ریشه سطر به معنی نوشت ، می باشد. وسطر :ردیف هر چیزی راگویند.اساطیر الاولین: افسانه های نبشته پیشینیان را گویند. این واژه در قرآن به صورت جمع ا ساطیر وبه صورت ترکیب اساطیر الاولین در نه مورد بیان شده است از بررسی آیات «25/انعام،31/انفال، 24/نحل،82-83/مؤمنون،4-5/فرقان،67 -...
-
هنر-داستان - قرآن(5)
سهشنبه 27 خرداد 1393 05:44
1-4-داستان: داستان یک گونه مستقل ادبی است با ویژگی های خاص خود که قوانین و ارکان و اهداف حساب شده و منظمی دارد. ومی تواند یک قصّه رابصورت کلاسیک وگسترده وقابل ارائه در همه ی جوامع ارائه دهد. «داستان به هر اثر هنری منثوری گفته می شود که بیش از آنکه از لحاظ تاریخی حقیقت داشته باشد،آفریده و ابداع نیروی تخیل و هنر نویسنده...
-
هنر-داستان-قرآن (4)
سهشنبه 6 خرداد 1393 06:20
1-3-قصص: استاد گر مارودی در مورد واژة قصص تحقیق مفصلی ارائه داده اند که خلاصة آن را تقدیم می دارم: «کلمه «قصّه» که جمع آن قِصَصْ«به کسر قاف» است، در قرآن مطلقاً نیامده است. امّا صورت مصدری آن یعنی «قَصَصْ» [به فتح قاف] جمعاًهفت بار در قرآن آمده که .در شش مورد بصورت اسم به معنای داستان،حکایت،تاریخ و قصه ، و در آیة 64 \...
-
هنر-داستان-قرآن (3)
سهشنبه 30 اردیبهشت 1393 06:09
1-2 -قصّه: قصّه در حقیقت به حادثه هایی گفته می شود که در توالی زمان وعلل به سبک هنری وجذاب ارائه شود. « قصّه بر خلاف قالب های دیگر هنری از قبیل مقاله ،خاطره،سفر نامه وتاریخ که واقع نگار هستند، یک قالب هنری می باشد که قاعدة مشخص و رسم ویژه ای دارد.با هدف تأثیر گذاری بر اندیشه مخاطب، شاخصه ی قصه دو چیز است. الف :بهره...
-
هنر ،داستان ،قرآن2
سهشنبه 9 اردیبهشت 1393 06:22
1-تبیین موضوع 1 -1-هنر: روح لطیف انسانی در طلب هنر می باشد.و هنر تجلی فطرت الهی وجلوه گاه روح انسان است. (هنرکوششی است برای ایجاد زیبائی یا ایجاد عالم ایده ال.) آیت ا … خامنه ای :«هر اندیشه ای که در قالب هنر نگنجد ماندگار نیست.» « تولستوی : «وقتی انسان آگاهانه وبه خاطر علائم خارجی احساساتی را که خود تجربه کرد ه وبه...
-
هنر ،داستان ،قرآن1
دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 05:48
مقدمه: مولای سخن حضرت علی (ع) می فرماید: «مردم!برای شما در تاریخ گذشته،در سهای عبرت فراوان وجود دارد. » [1] باید دانست که در قرآن هیچ یک از مسائل اساسی سعادت بشر نادیده گرفته نشده است.و در هر موضوعی قرآن بهترین ها را دارد. لذا در موضوع داستان و قصه هم،گر چه قرآن کتاب تاریخ یا داستان نیست.امّا در نقل تاریخ و داستان...